تأثیر رنگها بر احساسات افراد
رنگها به دو دسته عمده گرم و سرد تقسیم میشوند؛ رنگهای گرم عمدتا حس برانگیختگی و فوران انرژی به افراد میدهند که علائمی چون افزایش آدرنالین در بدن را موجب میشود. رنگهایی در طیف رنگی قرمز و نارنجی در این دسته قرار دارند.
رنگهای سرد بیشتر احساس آرامش و اطمینان خاطر در فرد ایجاد میکنند. جالب است بدانید بیشتر افراد تمایل دارند رنگهای سرد را انتخاب کنند. مانند طیف رنگی سبز و آبی.
طیف رنگی گرم (نارنجی قرمز زرد و…..)
رنگ سازمانی قرمز در مخاطب معمولا احساس شور و اشتیاق و هیجان ایجاد میکند. از این رنگ اغلب در رستورانها برای تحریک اشتهای مشتریان به کار میرود. به عنوان نمونه ای از این رنگ میتوان به برند کوکاکولا ( Cocacola ) اشاره کرد.
رنگ سازمانی زرد الهام بخش امید و خوش بینی میباشد. بسیاری از تحقیقات ثابت کرده که کلمات به کار رفته در زمینه زرد پرنفوذتر و با اعتماد به نفس تر میباشد. به عنوان نمونه ای از رنگ سازمانی زرد میتوان به برند ایرانسل ( Irancell ) اشاره کرد همچنین برند آمازون از ترکیبهای رنگ سازمانی زرد استفاده کرده است.
رنگ سازمانی نارنجی یکی دیگر از رنگهای گرم میباشد که ترکیبی از قرمز و زرد می باشد و خصوصیات هر دوی آنها را تا حدودی دارد. این رنگ انتقال دهنده شور و هیجان و انرژی رنگ قرمز و خوش بینی رنگ زرد می باشد و در کل برند هایی که تمایل دارند ارتباط صمیمانه و دوستانه ای با مخاطبان خود برقرار کنند از رنگ سازمانی نارنجی استفاده می کنند به عنوان نمونه ای از رنگ نارنجی می توان به برند فانتا ( Fanta ) اشاره کرد.
طیف رنگی سرد(آبی، سبز،نقره ای)
رنگ سازمانی آبی نشان دهنده آرامش، اعتماد، قدرت و گستردگی می باشد. سازمان های موفق و مطرح زیادی تمایل به استفاده از رنگ آبی در برند خود دارند. به عنوان نمونه از رنگ سازمانی آبی می توان به برندهای فورد ( Ford ) و آی بی ام ( IBM ) اشاره کرد.
رنگ سازمانی سبز اشاره به سرزندگی و سلامتی و رشد دارد. سازمانهایی که خدمات و محصولات مرتبط با سلامتی، طبیعت و محصولات طبیعی را ارائه می دهند؛ بیشتر از این رنگ استفاده می کند. این رنگ همچنین نماد صلح و آشتی نیز میباشد و مانند طبیعت در انسان احساس جوانی، سرزندگی و پویایی به ارمغان میآورد. به عنوان نمونه می توان از برند استارباکس ( Starbox ) نام برد.
رنگ سازمانی نقره ای نشان دهنده درخشندگی و تجمل، آرامش، تعادل و نوآوری میباشد. این رنگ را در بیشتر برندهایی که محصولات و خدمات آنها وابسته به تکنولوژی است میتوان مشاهده نمود. به عنوان نمونه ای از برند نقره این می توان به برندهای اپل ( Apple ) ، لکسوس ( Lexus ) و بنز ( Benz ) اشاره نمود.
رنگ سازمانی بنفش از طرفی نشاندهنده سلطنت و از طرف دیگر رنگی آرامش بخش است. بیشتر نشاندهنده ثروت میباشد و میتوان گفت که به زنانگی هم اشاره دارد، پس انتخاب این رنگ میتواند مخاطبان خانم را به همراه داشته باشد. میتوان برای طراحی و بسته بندی کالای لوکس از طیف رنگی بنفش استفاده کرد. به عنوان نمونه ای از برند بنفش میتوان به شکلات پاردایس (Purdys) اشاره کرد.
طیف رنگی سرد(آبی، سبز،نقره ای)
رنگ سازمانی صورتی اشاره به لطافت، صلح دارد و در اصل بیشتر برای محصولات و خدماتی که به بانوان مربوط است استفاده میشود، همچنین این رنگ مورد توجه دختر بچه ها نیز میباشد بنابراین انتخاب این رنگ برای کودک و همچنین لوازم آرایشی، پوشاک و وسایل مربوط به بانوان، انتخاب درستی میباشد. به عنوان نمونه ای از برند صورتی میتوان به برند باربی ( Barbie ) اشاره کرد.
رنگ سازمانی مشکی تجلیگر قدرت و تسلط میباشد. بسیاری از رنگها در ترکیب با رنگ مشکی پیامهای متفاوتی به مخاطب می رسانند. برای مثال رنگ مشکی با طلایی حس کالای لوکس را به مخاطب القا میکند. رنگ سفید پیام پاکیزگی، صداقت، دوستی را بههمراه دارد. حال ترکیب این رنگ با مشکی حس توازن، تعادل و همچنین قدرت را به مخاطب منتقل مینماید. رنگ سازمانی خاکستری که از ترکیب سفید و مشکی با درصد خاصی ایجاد میشود یکی از رنگهای خنثی است که معمولا برای رنگ سازمانی پیشنهاد نمیشود. چرا که بیشتر به کهولت، کاهش انرژی، خنثی بودن اشاره دارد.
نظرسنجی ها نشان داده است مخاطبان مختلف، رنگهای مختلفی را ترجیح میدهند بنابراین انتخاب رنگ رابطه ی مستقیمی با مخاطبان هدف دارد. به عنوان مثال رنگ آبی هم برای مردان و هم برای زنان خوشایند است اما تحقیقات نشان داده ۵۷ درصد مردان و تنها ۳۵ درصد زنان این رنگ را ترجیح میدهند. دومین رنگ مورد علاقه ی مردان سبز است درحالیکه زنان رنگ بنفش را میپسندند .
ادراک رنگها همچنین رابطه ی مستقیمی با فرهنگ دارد. به عنوان مثال در لیبریا (کشوری در غرب آفریقا) مردم تنها دو رنگ را درک میکنند، ترکیبی از زرد، قرمز و نارنجی که با نام ziza میشناسند و ترکیبی از بنفش، سبز و آبی که به آن hui میگویند. در زیمباوه نیز تنها چهار لغت برای توصیف رنگها استفاده میشود .
بنابراین فرهنگ منطقه ای که زندگی میکنید نیز در انتخاب رنگ و برقراری ارتباط با مخاطب مهم است. به عنوان مثال رنگ قرمز در آمریکا نشان دهنده ی عشق و شور و علاقه است اما در هند مظهر پاکی است
در مقاله 6 ترکیب رنگ برتر سال 2021 از نگاه مردمی به شما رنگ های جدید و ترند را معرفی کرده ایم.
برای دریافت مشاوره و سفارش هوشمند طراحی لوگو از طریق ربات سفارش هوشمند املی لوگوی خود را سفارشی سازی کنید و به راحتی لوگو ایده آل خود را بدست بیاورید.